Sophantering

  • 1 juli 2023 blir det obligatoriskt för flerbostadsfastigheter som har följande tekniklösningar för hämtning av restavfall:
    • 240 liters säck
    • mobil sopsug utan separat nedkast för matavfall
    • stationär sopsug utan separat nedkast
    • VIKTIGT:Om har ni möjlighet att gå över från säck- till kärlabonnemang så är det mycket bättre både utifrån kostnad och arbetsmiljö.

OBS!!

NU HAR VI ENDAST MATAVFALL OCH HUSHÅLLSSOPOR

INGET ANNAT

Glöm texten under, den  blir aktuellt igen 2027. Då blir det obligatoriskt med sortering

Vi erbjuder boende i fastigheten möjligheten att sortera och kasta sitt avfall på plats istället för behöva besöka återvinningscentralen. Vi anlitar Remondis AB för detta ändamål.


Det som finns i soprummet är följande:

  • Två kärl för matavfall ( bruna ) använd papp påse för slänga i dessa inget får kastat utan papp påse
  • Ett kärl för tidningar. Töms varannan vecka.
  • Två kärl för kartonger. Töms varje vecka.
  • Ett kärl för plast. Töms varannan vecka.
  • Två kärl för Glas. Färgat respektive ofärgat. Töms en gång i månaden. Sortera rätt
  • Ett kärl för aluminium. Töms vid behov.

I soprummet finns även tre behållare avsedda för miljöfarligt gods, batterier samt lysrör/glödlampor.

VIKTIGT!


Följande får inte slängas i grovsoprummet:

  • Byggavfall (ex. från renoveringar och liknande)
  • Vitvaror som t.ex. kyl och frys
  • Däck
  • Större elartiklar
  • Möbler

För att hålla ner kostnaderna är det mycket viktigt att samtliga boende använder rätt kärl för rätt sorts avfall. Om det ligger avfall utanför kärlen eller att kärlen blir överfyllda så debiteras föreningen extra för det. Ser ni att kärlen är fulla, släng inte era sopor utan återkom efter tömning.


Vi har lagt märke till att vissa boende kastar hushållsavfall i grovsoporna och dylikt. För allas gemensamma trevnad och för att hålla nere kostnaderna för sophantering ber vi alla boende att göra sitt bästa och sortera sina sopor ordentligt. Föreningen betalar per kubikmeter för hämtning av grovsopor plus att det tillkommer extra kostnader för samtliga otillåtna föremål som kastats i fel kärl. Vi måste därför hjälpas åt och endast lägga tillåtna föremål i rätt kärl, samt packa sopor effektivt i både kassar och paket och hålla rent i soprummet.


OBS! Om föreningen debiteras för felaktig sortering och styrelsen kan härleda sopornas ursprung så kommer respektive lägenhet debiteras 500,00 SEK.


För frågor om sophantering i fastigheten så går det bra att använda kontaktformuläret på denna sida.

Kontakta oss